zaterdag 6 maart 2010

#10 del.icio.us

Heb wat rondgekeken op del.icio.us. Was er in het verleden trouwens ook al eens op terechtgekomen. Ik gebruikte het dan als een soort alternatieve zoekmachine. Ik had nog geen account, maar heb er inmiddels wel eentje aangemaakt. Kon trouwens weer eenvoudig via mijn eerder aangemaakte Yahoo account. Dit blijkt dus ook weer in handen van Yahoo te zijn.

Een alternatieve zoekmachine is het dus. Je krijgt hier niet de resultaten van web crawlers en bots, maar de resultaten van je zoekopdracht zijn allemaal bijeengebracht (getagged) door mensen van vlees en bloed. En dat levert interessante resultaten op.

Dat je met del.icio.us ook altijd en overal je favorieten tot je beschikking kunt hebben, is mooi meegenomen. Hier een linkje naar mijn tags: http://delicious.com/tags/pf.hoekstra

Ik zie trouwens het nut en het voordeel nog niet van de netwerken die je kunt aanleggen. Kan iemand mij dat uitleggen?

Heeft de bibliotheekwereld iets aan del.icio.us? Ik denk het wel. Als in de toekomst de publiekscatalogus_2.0 (waarin de titels door leners gewaardeerd en getagged worden) meer gestalte krijgt, zou je deze tags kunnen koppelen aan sites die diezelfde tags in del.icio.us hebben gekregen. Zo kun je je klanten aan bepaalde titels/tags/onderwerpen gerelateerde sites aanbieden.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb je delicious-pagina even bekenen. Leuk om te zien dat je ook fotografeert. Heb je ergens foto's staan? Wel een beetje jammer dat je met Nikon fotografeert, maar misschien kom je nog wel 's tot inkeer ;-)
    Heb mooi nog even http://diglloyd.com/dap/index.html van je delicious geplukt. Interessante site. Geeft misschien meteen een BEETJE antwoord op je vraag wat het nut is van deze netwerken :-)

    Groet,
    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor je reactie. Hmm, laat me raden. Toch niet Canon?

    Ik heb (nog) nergens foto's staan. Ik heb een voorliefde voor oude mechanische camera's en fotografeer nog steeds analoog, maar zoals je hebt kunnen zien ben ik me aan het orienteren op digitaal.
    Ik fotografeer voornamelijk met Nikon. Omdat ik nogal wat Nikkors heb is het verstandig om bij het Nikon systeem te blijven. Als ik bijvoorbeeld een D300 aanschaf kan ik deze lenzen mooi blijven gebruiken.

    Groeten,
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een duidelijk antwoord mbt de netwerken van Gert Jan: DELEN!!! En daar ben je dus ongemerkt nu al druk mee bezig. Zijn er trouwens nog steeds fotorolletjes te koop? Mag je bijna wel een voorraadje van in gaan slaan, denk ik.
    Op naar het volgende Ding!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen