maandag 8 maart 2010

#11 Wiki's of het wiel niet opnieuw uitvinden

Bijna iedereen kent inmiddels wel Wikipedia. Deze on-line encyclopedie is wel het grootste bewijs van het succes en de kracht van wiki's. Het groeit zo langzamerhand uit tot een bundeling van de collectieve kennis van de mensheid.

Leuk vond ik de 'citaten' wiki. Deze kende ik niet en zal ik zeker vaker raadplegen. Daartegenover staan natuurlijk veel wiki's die goed bedoeld zijn maar niet uit de verf komen. Er is een duidelijk doel en actieve participatie nodig om een wiki tot een succes te maken.

Ik zie nog niet direct een zinvolle toepassing van wiki's voor de BSF of de bibliotheken, maar dat kan natuurlijk nog komen. Het is denk ik erg belangrijk om zoveel mogelijk te participeren in bestaande wiki's. Je moet niet proberen om zelf opnieuw te doen wat door anderen al gedaan is.

1 opmerking:

  1. Inderdaad, opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin. Goed is het wel om rond te kijken hoe bibliotheken in den lande 'dingen' toepassen en ideeen op te doen.
    Groet, Thea

    BeantwoordenVerwijderen